tisdag 25 oktober 2011

Me he å te å tetta kommer sibbobon ti rätta.

I måndags diskuterade jag med Mamma och Pappa (främst Pappa) orden kratta och räfsa, p.g.a. en rubrik från tidningen, och vi kom fram till (som gångerna tidigare) att det faktiskt är stor skillnad på dialekterna inom svenskan. Både inom finlandssvenskan och mellan finlandssvenskan och "sverigessvenskan" och dess dialekter.
Intressant diskussion! Dessutom fick den mig att tänka på att jag verkligen är stolt över min dialekt. Jag respekterar att alla har olika dialekt, och olika åsikt angående dialekter och slangspråk, men jag är nog bara jag om jag får tala som jag vill. Vilket inkluderar alla låneord från engelskan och finskan + alla andra ord jag använder som inte är ren svenska. (Kan ju också nämna att jag avskyr när man säger "doms" istället för "deras"...)

END OF MY DIALECT STORY!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar